torstai 29. marraskuuta 2012

Oikea-aikainen koulutus osuu ja tuo tuloksia

Oppilaitosjohdon LUOTI - Luotsaa tietotekniikkaan täydennyskoulutusten kolmas toteutus järjestettiin Päijät-Hämeessä loka-marraskuussa 2012. Mukaan ilmoittautui yli 30 oppilaitosjohdon edustajaa eri oppilaitostasoilta - keskimäärin parikymmentä henkilöä oli paikalla kussakin lähipäivässä. Oppilaitosten ja rehtoreiden kiireet, äkillisetkin muutokset, pakottavat osallistujat priorisoimaan .

Koulutukseen oltiin tyytyväisiä, riippumatta siitä, oliko vastaaja ehtinyt osallistumaan yhteen vai kaikkiin lähipäiviin. Koulutuksen laadullisten arvioiden keskiarvo oli 3,7 (asteikolla 1 - 5).

Koulutuksen laadun arviointi eri kriteereillä, LUOTI Päijät-Häme
Avoimissa palautteissa kehuttiin erityisesti luennoitsijoiden asiantuntijuutta, innostavuutta ja esitysten mielenkiintoisia sisältöjä.

Osallistujat arvioivat myös koulutuksen vaikuttavuutta, jonka keskiarvo oli 3,4.

Koulutuksen vaikuttavuuden arviointi, LUOTI Päijät-Häme
Vaikuttavuuden osalta koulutuksen oikea-aikaisuus luonnollisesti paransi tuloksia: "Työpaikallani käydään juuri läpi muutosta, jossa olemme ottamassa uutta tekniikkaa ja viestintävälineitä käyttöön". Vastaavasti, jos suuria muutoksia ei ole juuri nyt menossa / tulossa, eivät koulutuksen sisällötkään välttämättä olleet yhtä vaikuttavia: "Mielestäni sillä mitä näin ei ollut minun näkökulmastani vaikuttavuutta".

Hienoa, että aineistot jäävät käyttöön koulutuksen jälkeenkin


LUOTI-koulutuksissa osallistujien käytössä oli Moodle-alustalla toimiva koulutuksen tukipalvelu, Edula. Siellä julkaistiin päivittäiset ohjelmat, tausta- ja luentomateriaalit, ennakko- ja etätehtävät sekä muita hyvä linkkejä ja vinkkejä. Myös keskustelualustoja hyödynnettiin koulutuksen aikana. Tämä ympäristö jää koulutukseen osallistuneiden käyttöön myös koulutuksen jälkeen - eli materiaaleihin on helppo palata milloin vain ja jo aloitettuja keskusteluja on helppo jatkaa. Hyviä koulutuksen aikaisia ideoita kannattaa jatkojalostaa yhdessä myös ohjatun koulutuksen jälkeen.

Varsinais-Suomessa jatketaan 

Tämän Opetushallituksen rahoittaman koulutussarjan viimeinen koulutus järjestetään joulukuusta alkaen Varsinais-Suomessa. Oppilaitosjohtoa on tännekin ilmoittautunut jo pitkälti yli kaksikymmentä - vielä mahtuu mukaan!

Lisätiedot merja.sjoblom(at)tieke.fi tai helena.mykra(at)gmail.com

keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Päijät-Hämeen LUOTI-seminaari luotsaa tietotekniikkaan

Tänään 10.10.12 alkava Lahden seudun oppilaitosjohdon koulutus kokoaa 32 hengen osallistujajoukon miettimään yhdessä nykytilaa ja lähitulevaisuutta. Avauspäivänä paikalliset visionäärit, apulaisrehtori Katri Luukka koulutuskeskus Salpauksen Aikuiskoulutuksen ja työelämän palveluista sekä Kimmo Laitinen Hollolan lukiosta täydentävät aiemmissa seminaarisarjoissa esiintyneen puhujajoukon evästyksiä.

Katri Luukan esitys käy läpi hänen omaa taivaltaan sosiaalisen median työkäytön omaksumisessa ja mitä hyötyä johtajalle on someilusta. Kimmo Laitinen puolestaan kertoo käytännön kokemuksia siitä, miten hyötyä on Facebookin opetuskäytöstä (jos koneellasi toimii Java, voit katsoa Kimmo Laitisen esittelyvideon). Katri Luukan diasarja löytyy SlideShare-palvelusta.






keskiviikko 29. elokuuta 2012

LUOTI-kesäseminaarin arvioinnin tuloksia

Oppilaitosjohdon LUOTI - Luotsaa tietotekniikkaan koulutusten toinen sarja toteutettiin kesän 2012 aikana Helsingissä avoimena toteutuksena. Koulutuksen sisällöt keskittyivät tuttuun tapaan tieto- ja viestintäteknisen sekä sosiaalisen median osaamiseen ja osaamisen kehittämiseen, asiantuntijuuteen ja asiantuntijoiden johtamiseen, suunnitelmalliseen työskentelyyn, yhteisöllisyyteen ja vuorovaikutukseen, tietoturvaan, sääntöihin ja oikeuksiin sekä lainsäädääntöön. Aiheet ovat tärkeitä ja keskeisiä oppilaitosten kehittämisessä ja muutoksen hallinnassa, lisäksi erilaiset kehityshankkeet vaativat oppilaitosjohdolta näihin asioihin paneutumista, joten vuorovaikutus myös muiden toimijoiden kanssa on hyödyllistä.

Osallistumisen haasteena arjen kiireet


Koulutuspäivät aikataulutettiin yhteistyössä oppilaitosjohdon edustajien kanssa, jotta löydettäisiin parhaat mahdolliset ajankohdat kiireisille osallistujille. Kaikkiaan koulutukseen ilmoittautui upeasti lähes 30 osallistujaa, joista osa kuitenkin joutui perumaan ilmoittautumisensa muiden kiireiden vuoksi. Lopulta 21 henkilöä eri oppilaitoksista osallistui yhteen tai useampaan koulutuksen kolmesta lähipäivästä - osa aidosti läsnäosallistujana, osa etäyhteyden avulla aikataulujensa mukaan.

Kuva 1: kesäseminaarin osallistujien edustamat oppilaitosmuodot



LUOTI-koulutukset ovat osallistujille maksuttomia koulutuksia, joten niistä on myös "helppo" jäädä pois muiden kiireiden vuoksi - niinpä parhaimillaankin vain 12 osallistujaa oli yhtä aikaa läsnä koulutuspäivissä. Toisaalta osallistujat kaipasivat myös ennakko- ja välitehtäviä, joiden pohjalta keskustelua voisi kouluttajan vetämämä jatkaa lähipäivässä. Open Päivitys ja LUOTI-koulutuksissa onkin käytössä tukipalvelu Edula, johon kesäseminaarinkin koulutusmateriaalit ja etätehtävät chatti- ja keskustelualueineen avattiin ennen ja jälkeen jokaisen koulutuspäivän.Mahdollisuus vuorovaikutukseen ja keskusteluun siis on, mutta sen hyödyntäminen tässä koulutuksessa jäi kovin vähäiseksi.

Koulutuksen laatu nähtiin hyvänä

Koulutuksen laatua arviointiin palautelomakkeella monipuolisesti eri näkökulmista:
Kuva 2: kesäseminaarin laadullinen arviointi
Koulutuksen aikana hyödynnettiin niin läsnä- kuin etäluennoitsijoita, samoin siis osallistuminen oli mahdollista niin paikan päällä kuin etäyhteyden avulla. Reaaliaikainen chattimahdollisuus Edulan kautta oli myös mahdollista, samoin keskutelualueiden hyödyntäminen. Jokainen seminaarin asiantuntija varasi aikaa ja mahdollisuuksia keskustelulle ja kysymyksille, monet teettivät myös pieniä ryhmä- tai paritöitä. Palautteissa toivottiin vielä enemmän yhteistoiminnallisuutta ja mahdollisuutta käyttää samoja menetelmiä, joita opetetaan. Toisaalta joiltain osin katsottiin myös sisältöjen olevan yleistietoa, jota voi itsekin etsiä netistä - mikäli aika sen sallii.

Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen paranee koulutuksen myötä

Myös LUOTI-koulutuksen vaikuttavuutta arvioitiin useasta eri näkökulmasta:

Kuva 3: kesäseminaarin vaikutavuuden arviointi
Oman työn kehittäminen ja kehittyminen on yksi selkeä tarve oppilaitosjohdolla - osin myös siksi, että uusien taitojen hallinta helpottaa niiden viemistä eteenpäin muuhun organisaatioon. Keskusteluissa isoon roolin nousikin jälleen haasteet uusien toimintamallien käyttöönotossa oppilaitoksissa. Ratkaisuja ja esimerkkejä tarjottiin koulutuksen aikana paljonkin.

Webinaari toteutusmallina helpottaisi osallistumista

Suurin osa osallistujista suosittelee LUOTI-koulutusta myös muille. Selkeänä haasteena ja osallistumisen esteenä nähdään kuitenkin oppilaitosjohdon kiireet ja monipuoliset, omassa organisaatiossa läsnäoloa vaativat tehtävät. Niinpä avoimissa palautteissa todettiinkin kokonaan webinaarina toteutettavan koulutusvaihtoehdon olevan ehkä helpommin saavutettavissa. Toisaalta tällöin myös koulutusosiot pitää palastella pienemmiksi paloiksi, kuten tehtiin keväällä 2012 toteutetussa LUOTI-koulutuksen webinaarisarjassa.

perjantai 10. elokuuta 2012

Kesäseminaari jatkuu perjantaina 17.8.2012

Kesäkuussa käynnistyi Helsingissä Oppilaitosjohdon LUOTI-koulutuksen seminaarisarja. Kaksi ensimmäistä lähipäivää pidettiin ennen kesälomataukoa - nyt on aika jatkaa sarjan kolmannella ja viimeisellä lähipäivällä.

Perjantaina 17.8.2012 kokoonnumme jälleen HDO:n tiloihin, osoitteeseen Alppikatu 2, Helsinki, luokkaan 63. Päivän aiheet keskittyvät sääntöihin, oikeuksiin ja lainsäädäntöön sekä yhteisöllisyyteen ja vuorovaikutukseen eri näkökulmista.

Päivän ohjelma on kokonaisuudessaan seuraavanlainen:

09:00    Päivän aloitus, keskustelua ja kysymyksiä aikaisempiin lähipäiviin liittyen
09:15    Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus: Christian Komonen Fronter
Christianin esitys
  
10:00    Säännöt, oikeudet ja lainsäädäntö: Jyrki J.J. Kasvi TIEKE
            -> jatkuu lounaaseen asti, sopivassa kohdassa kahvi- ja jaloittelutauko
Jyrkin esitys:


12:00     LOUNAS, omakustannushintaan ravintola Alppica
13:00     Säännöt, oikeudet ja lainsäädäntö: Jyrki J.J. Kasvi TIEKE  
14:00     Tauko
14:15     Viestintäkulttuuri ja vuorovaikutus työssä: Jarmo Tanskanen Valopi
Jarmon esitys (äänen kanssa)


15:00     Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus: Harto Pönkä Innowise, etänä
Harton esitys:


15:45     Päivän yhteenveto ja koulutuksen päättäminen

Tervetuloa mukaan niin aiemmin ilmoittauneet kuin uudetkin osallistujat. Jos tulet mukaan ensimmäistä kertaa, täytäthän ilmoittautumislomakkeen osoitteessa: http://digiumenterprise.com/answer/?sid=808553&chk=6KCEXD7Q

 Myös etäyhteysmahdollisuus on tarvittaessa käytössä:
Adoce connect: http://eoppimiskeskus.adobeconnect.com/kesaluoti/

torstai 14. kesäkuuta 2012

Suunnitelmallisesti ja tietoturvallisesti kohti hyvää työympäristöä

Keskiviikkona 13.6.2012 jatkettiin kesän LUOTI-seminaarisarjaa Alppikadulla, HDO:n tiloissa.

Tämän seminaarisarjan toisen päivän aiheina olivat suunnitelmallinen työskentely, tietoturva sekä henkinen ja fyysinen työmpäristö. Hyvien asiantuntijaluennoitsijoiden ja aktiivisten etä- ja läsnäosallistujien keskustelu oli vilkasta ja keskustelua jatketaan ryhmän omassa Edula-ympäristössä. 

Seminaarisarja jatkuu elokuussa


Kesäisen seminaarisarjan kolmas ja viimeinen lähipäivä on perjantaina 17.8.2012 klo 9 alkaen, tutussa paikassa: HDO, Alppikatu 2, 00530 Helsinki, luokka 63. Tarvittaessa myös etäosallistuminen on mahdollista.

Elokuun aiheet ja luennoitsijat ovat:
  • Säännöt, oikeudet ja lainsäädäntö: Jyrki J.J. Kasvi, TIEKE 
  • Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus: Harto Pönkä Innowise, Jarmo Tanskanen Valopi ja Henrik Paajanen Fronter

Keskiviikon 13.6. luennoitsijoiden esitykset tässä:

tiistai 5. kesäkuuta 2012

TVT:n ja somen rooli oppilaitoksissa

Oppilaitosjohdon LUOTI-kesäseminaari käynnistyi. Kesäseminaarissa puhutaan kattavasti tvt:n ja sosiaalisen median roolista oppilaitoksissa. Osallistujilla on laaja kokemus ja näkemys aihepiiristä. Yhteisissä keskusteluissa haetaan avaimia toimintakulttuurimurrokseen ja pedagogiseen johtamiseen.

Oppimisessa korostuu nykyisin entistä enemmän suunnitteluosaaminen ja oppimisen muotoilu eli voidaan tietyssä mielessä puhua oppimisen designista. Lukuisissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa on asiaa edistetty. Strategioita on laadittu pitkälti toista vuosikymmentä. Tietyssä mielessä tuntuu, että edistyminen on ollut hidasta. Toisaalta monissa asioissa on menty paljonkin eteenpäin – varsinkin rautaa on tullut, käyttöliittymät ovat helpottuneet, yhteydet parantuneet ja vapaa-ajan tvt-käyttö lisääntynyt.

Jokapaikan ubiikki tenologia, sähköistyvät oppisisällöt, mobiili teknologia ovat jo arkea monessa paikassa – eivät toisaalta vielä tasapuolisesti ja kaikkialla. Kaiken muun kehittämisen keskellä teknologian oppimiskäyttöön liittyvien asioiden jäsentäminen, vaiheistaminen, siirtymä edeltävistä teknologioista tuoreempiin, teknologian sulauttaminen lähityöskentelyyn, oppimisen avaaminen, oppimisympäristöjen rikastaminen. Kaikki tämä erilaisten säästöpaineiden kanssa.




Avaimia sosiaaliseen mediaan v. 2
View more presentations from Harto Pönkä

tiistai 8. toukokuuta 2012

Ruusuja ja kehitysideoita LUOTI-webinaarisarjaan osallistuneilta

Oppilaitosjohdon LUOTI - Luotsaa tietotekniikkaan webinaarisarja toteutettiin keväällä 2012, helmikuun alusta huhtikuun loppuun kestävän jakson aikana. Webinaarisarjassa oli kuusi luentokertaa:
  • Henkinen ja fyysinen työympäristö
  • Tieto- ja viestintätekninen osaaminen ja sosiaalisen median osaaminen
  • Asiantuntijuus ja yksilön taidot
  • Suunnitelmallinen työskentely
  • Säännöt ja oikeudet, lainsäädäntö
  • Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus
Osallistujat saattoivat osallistua yhteen tai useampaan webinaarisarjan osaan sekä hypätä mukaan matkan varrella. Kaiken kaikkiaan 53 eri henkilöä eri kouluasteilta osallistui vähintään yhteen sarjan webinaariin.


Kuva 1: osallisutat edustivat monipuolisesti eri oppilaitosmuotoja

Koulutusta arvioitiin niin laadun kuin vaikuttavuuden osalta. Arviointi toteutettiin viisiportaisella asteikolla, jossa 1 oli heikoin arvosana ja 5 paras.

Innostusta, vinkkejä omaan työhön, kiire esteenä

Kuva 2: koulutuksen laadun arviointi pyydetyillä kriteereillä
Laadun arviointiin liittyvissä vapaissa palautteissa kehuttiin yleisesti webinaarin toimivuutta sekä luennoitsijoiden asiantuntijuutta ja innostuneisuutta asiasta. Keskustelun aktiivisuus vaihteli webinaareittain, mutta siitäkin monet saivat hyviä ideoita omaan työhönsä liittyen. Myös webinaarien tallenteet ovat olleet suosittuja niin poissaolojen kuin uusintojen takia.

Vastaavasti kehityskohteiksi nousi mm. osallistujien sitouttaminen vapaaehtoisten etätehtävien tekemiseen. Koulutuksen taustakanava Edula, www.edula.fi, olisi tarjonnut loistavan kanavan pohtia webinaarien aiheita ja käydä keskustelua niihin liittyen. Aikaresurssit ja vapaaehtoisuus olivat rajoittavia tekijöitä, vaikka hyödyt olivatkin nähtävissä.

Webinaareissa yleinen ongelma on myös luentojen pituuksien määrittely. Luennot oli pilkottu ja webinaarit tauotettu, mutta kolme tuntia on siitä huolimatta pitkä aika keskittyä. Toisaalta, pilkkominen liian pieniin kokonaisuuksiin saattaa myös verottaa osallistujia.

Vahvistusta ja taustatukea, ideoita tulevaan, konkreettista toimintaa

Kuva 3: koulutuksen vaikuttavuuden arviointi eri kriteereillä
Vaikuttavuuden osalta osallistujien omat taustat ja oppilaitoksen tilanne vaikuttivat arviointiin. Pidemmälle edenneille webinaarit tarjosivat erityisesti vahvistusta omille ajatuksille ja tekemisille, rohkaisua jatkaa aloitetulla tiellä. Toisissa oppilaitoksissa webinaarisarjan pohjalta lisättiin uusiin opetussuunnitelmiin tvt-tunteja ja monet totesivat kehitysvauhdin olevan hengästyttävä - webinaareista jäikin näin paljon uusia ideoita sulatettavaksi.

Käytännön esimerkit toiveena

Yleisenä palautteena esiin nousivat vielä toiveet käytännön esimerkeistä ja konkretian mukaan tuomisesta vielä enemmän. Teoria on tärkeää, mutta samat asiat saattavat toistua muissakin kanavissa. Luennoitsijoiden substanssiosamainen ja opetusmaailman tuntemus käytännön esimerkein ovat erittäin tärkeitä esiin tuotavia asioita.

Positiivinen mieli järjestäjille jää, kun 92 % webinaarisarjan osallistujista on valmis suosittelemaan koulutusta muille!

Tervetuloa mukaan seuraavaan toteutukseen

Seuraava LUOTI-seminaarisarja järjestetään kesällä, 5.6. - 17.8.2012 Helsingissä, kolmena lähitapaamisena. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan: http://luotikoulutus.blogspot.com/p/ohjelma.html