- Henkinen ja fyysinen työympäristö
- Tieto- ja viestintätekninen osaaminen ja sosiaalisen median osaaminen
- Asiantuntijuus ja yksilön taidot
- Suunnitelmallinen työskentely
- Säännöt ja oikeudet, lainsäädäntö
- Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus
Kuva 1: osallisutat edustivat monipuolisesti eri oppilaitosmuotoja |
Koulutusta arvioitiin niin laadun kuin vaikuttavuuden osalta. Arviointi toteutettiin viisiportaisella asteikolla, jossa 1 oli heikoin arvosana ja 5 paras.
Innostusta, vinkkejä omaan työhön, kiire esteenä
Kuva 2: koulutuksen laadun arviointi pyydetyillä kriteereillä |
Vastaavasti kehityskohteiksi nousi mm. osallistujien sitouttaminen vapaaehtoisten etätehtävien tekemiseen. Koulutuksen taustakanava Edula, www.edula.fi, olisi tarjonnut loistavan kanavan pohtia webinaarien aiheita ja käydä keskustelua niihin liittyen. Aikaresurssit ja vapaaehtoisuus olivat rajoittavia tekijöitä, vaikka hyödyt olivatkin nähtävissä.
Webinaareissa yleinen ongelma on myös luentojen pituuksien määrittely. Luennot oli pilkottu ja webinaarit tauotettu, mutta kolme tuntia on siitä huolimatta pitkä aika keskittyä. Toisaalta, pilkkominen liian pieniin kokonaisuuksiin saattaa myös verottaa osallistujia.
Vahvistusta ja taustatukea, ideoita tulevaan, konkreettista toimintaa
Kuva 3: koulutuksen vaikuttavuuden arviointi eri kriteereillä |
Käytännön esimerkit toiveena
Yleisenä palautteena esiin nousivat vielä toiveet käytännön esimerkeistä ja konkretian mukaan tuomisesta vielä enemmän. Teoria on tärkeää, mutta samat asiat saattavat toistua muissakin kanavissa. Luennoitsijoiden substanssiosamainen ja opetusmaailman tuntemus käytännön esimerkein ovat erittäin tärkeitä esiin tuotavia asioita.Positiivinen mieli järjestäjille jää, kun 92 % webinaarisarjan osallistujista on valmis suosittelemaan koulutusta muille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti