Opetushenkilöstön täydennyskoulutukset
Suomen eOppimiskeskuksen päättävistä
yhteisöjäsenistä muodostetut konsortiot toteuttavat opetusteknologiaan
ja internetin pedagogiseen hyödyntämiseen suuntautuvia koulutuksia.
Näissä pyritään löytämään avaimia tietoyhteiskuntaan yhdistämällä
valtakunnallisia tavoitteita paikallisen arjen reunaehtoihin.
Henkilöstökoulutukset ovat Opetushallituksen rahoittamia. Ensimmäiset
koulutukset käynnistyivät syksyllä 2011.
Oppilaitosjohdon BossIT-koulutuksissa paneudutaan siihen, kuinka luotsata oppilaitosorganisaatiota tieto- ja viestintätekniikan käyttöön. Työskentely toteutetaan monimuotoisesti yhdistäen lähiopiskelua ja
verkkopohjaista opiskelua. Varsinkin verkko-oppimisen omakohtainen
kokemus on tärkeää oppilaitosjohdolle: ala on jatkuvasti pinnalla,
ymmärrys mahdollisuuksiin kasvaa syvällisen tuntemuksen kautta. BossIT-koulutuksia järjestetään kaksi. Lisätietoja Oppilaitosjohdon blogissa.
Yleissivistävän, ammatillisen ja aikuiskoulutuksen opetuksen opettajien Open päivitys -koulutuksia
järjestetään aikajaksolla 2013-14 yleissivistää ja ammatillista 4
kertaa ja aikuiskoulutuksen toteutuksia 3 kertaa eri alueilla. Yhteen
koulutukseen otetaan 10-20 osallistujaa. Koulutuksen laajuus on 5 op.
Aikajaksolla 2012-14 toteutetaan vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle suunnattu koulutus, jonka sisältö on tiivistetty 4 op mittaiseksi. Open päivityksen portaittaiseen malliin kuuluvat myös paikalliskouluttajakoulutus ja pienet vertaisryhmät. Todistukset myöntää Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK.
Aikajaksolla 2012-14 toteutetaan vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle suunnattu koulutus, jonka sisältö on tiivistetty 4 op mittaiseksi. Open päivityksen portaittaiseen malliin kuuluvat myös paikalliskouluttajakoulutus ja pienet vertaisryhmät. Todistukset myöntää Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK.
Täydennyskoulutusten eräänä keskeisenä toimintana on sovellusideoiden ja
didaktisten ratkaisujen kierrättäminen – kaikkea ei tarvitse
todellakaan keksiä ja tehdä yksin.
Open päivitys
Open päivitys tulee
lähelle arjen työtä vertaiskoulutusmallin avulla. Tavoitteena on
kasvattaa oppilaitoksissa olemassa olevan teknologian hyödyntämistä
niin, että täydennyskoulutuksesta seuraa todellista työn uudistumista ja
helpottumista. Erityistä painoa laitetaan vertaistyöskentelyn
toimintamallien löytämiseen, koska sitä kautta teknologian opetuskäyttö
juurtuu toimintakulttuuriin: yksin tekemisen aika on opettajilla ohi,
kuten Hämeenlinnan opetustoimi kiteytti.
Vähäinenkin teknologia luovasti ja
tehokkaasti käytettynä suo paljon mahdollisuuksia työskentelyn
rikastamiseen. Vanhoja työtapoja on syytä arvioida kriittisesti ja
jostain vanhasta on luovuttava. Koulun on seurattava aikaa ja mielellään
oltava osa suunnan näyttämistä.
Open Päivityksen koulutusmalli on
kolmiportainen. Ensimmäinen porras muodostuu viiden opintopisteen
koulutuksesta, jonka yhtenä osana uutta työtapaa laajennetaan
kollegiaaliseen vertaistyöskentelyyn, joka on koulutusmallin toinen
porras. Kolmas porras on suunnattu opetustyön kehittämiseen
orientoituneille opettajille, paikalliskouluttajille, jotka ovat motivoituneet neuvomaan ja auttamaan omia
kollegoitaan. Paikalliskouluttajien valmennukseen osallistuvilla on usein myös oman työroolinsa vastuualueena tvt-opetuskäyttö.
Opettajien täydennyskoulutuksiin liittyy henkilökohtaisen osaamisen arviointia ja ammattitaidon kehittämisen suunnittelua OmaProfiili-arviointityökalun avulla. OmaProfiili yhdistyy Ope.fi-taitotasoihin.
Ammatillisen koulutuksen Open Päivityksessä kiinnitetään myös
erityshuomiota opetusteknologian soveltamisesta työelämäyhteyksiin,
työssäoppimiseen ja työelämälähtöisten oppimisympäristöjen
kehittämiseen.
Täydennyskoulutuksia tukee Edula-verkkoympäristö, jonka mediakirjastosta
löytyvät muun muassa kaikki koulutuksissa esitetyt aineistot ja
koulutuksiin kootut oppaat. Kouluttajaverkoston tuottamat sisällöt
julkaistaan Creative Commons -lisenssillä BY-SA 4.0,
joka mahdollistaa sisältöjen jatkohyödyntämisen. Koulutuksissa kootaan
myös opettajien opetusideoita, joita julkaistaan osallistujan oman
valinnan mukaan OpenKortti-, Liikkeelle! tai LeMill-verkkopalveluissa.
BossIT
Koulun vai opiskelijoiden laitteet? Laitteiden, hankintojen ja ylläpidon mahdollisuudet? Organisaation osaamisen ja vertaisoppimisen johtaminen? Tekijänoikeudet ja käyttöoikeudet? Verkostot ja näkyvyys?
Internetin ja digitaalisten aineistojen murros tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta kaikkea ei kannata kokeilla itse. Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) mielekäs käyttö on suunniteltava huolellisesti.
BossIT-koulutuspaketti antaa tehokkaita valmiuksia oppilaitosmaailman ilmiöiden ja muutosten haltuunottoon ja ennakointiin.
Koulutus pureutuu muun muassa seuraaviin osa-alueisiin
- tietoyhteiskuntataitojen strateginen johtaminen
- tietotekniikan käyttöönoton muutosjohtaminen
- hankintojen strateginen suunnittelu
- oppilaitoksen sisäinen ja ulkoinen verkottuminen
- sosiaalisen median käyttötapojen johtaminen
- e-oppimateriaalien pedagoginen hyödyntäminen
Tärkeä osa koulutusta on ajankohtaisluentojen ohella keskustelu kollegoiden kanssa.
Hankkeen Facebook-sivut löytyvät osoitteesta: Facebook.com/luotikoulutus
Toteuttajat
Suomen eOppimiskeskuksen täydennyskoulutusten toteuttajajoukkoon kuuluvat HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinnan kaupunki, TIEKE, Valopi ja Velis&Remis.
Olen Merja Sjöblom, tieto- ja viestintätekniikan osaamisen ja koulutuksen asiantuntija. Työskentelen tällä hetkellä TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:ssä (www.tieke.fi), taloon olen tullut vuonna 2004. Aiemmin tein kymmenisen vuotta töitä tieto- ja viestintätekniikan kouluttajana ympäri Suomea ja maailmallakin. TIEKEssä teen töitä erilaisissa verkostoissa ja projekteissa, jotka liittyvät tieto- ja viestintätekniikkaan, tietotyöhön ja tietoyhteiskuntataitoihin, tehtäviini kuuluvat myös TIEKEntutkintojen ylläpito- ja kehitystehtävät sekä yhteistyö oppilaitosten, koulutusorganisaatioiden, yritysten ja julkisen sektorin kanssa .
LUOTI – Luotsaa tietotekniikkaan –koulutuksissa tehtäviini kuuluu itse seminaarisarjojen järjestelyt, puhujayhteydet, arviointi ja myös asiantuntijana toimiminen.
Vapaa-aikani minut löytää yleensä perheen ja ystävien parista, kävely- ja pyörälenkeiltä, uimasta sekä karavaariharrastuksen ympyröistä.
TIEKEstä lisätietoa www.tieke.fi, itse olen mm. Facebookissa http://facebook.com/MerjaSjoblom ja LinkedIn-palvelussa http://fi.linkedin.com/in/merjasjoblom
Anne Rongas
Open Päivityksen koulutushankkeessa olen koordinaattorin roolissa Suomen eOppimiskeskuksen työntekijänä. Olen kouluttanut opettajia sulauttamaan opetusteknologiaa ja nykynettiä oppimisen tueksi vuodesta 2004 alkaen. Perusfaktoja taustoistani löytyy CV:n tapaisesta, verkkopresenssi blogini ohesta.
Ensimmäisen elämäntyöni olen tehnyt maanviljelijänä (sikoja ja
luomuviljaa). Suuren EU-mullistuksen inspiroimana lähdin opin tielle.
Aikuiskasvatustieteen ja ope-opintojen jälkeen olin töissä 2001-2010
aineenopettajana ja opona Kotkan lukioissa, enimmäkseen aikuislukiossa (PS,
FI, UE, ET, AT, OP). Ensimmäisen opevuoden keväältä alkaen olen tuottanut kaiken
opetusaineistoni avoimeen nettiin. Itse paljon etäopiskelleena ja etäopettaneena
hyvän verkko-oppimisen etsiminen on edelleen kiinnostuksen kohteeni.
Parhaillaan teen Tampereen yliopiston informaatiotieteen yksikössä
gradua nettifasilitoinnista.
rongas.anne@gmail.com
http://www.pedapoint.fi/
http://www.linkedin.com/in/annerongas
http://bit.ly/AnnePlus
http://vertaisaika.fi/
Valopi Oy
rongas.anne@gmail.com
http://www.pedapoint.fi/
http://www.linkedin.com/in/annerongas
http://bit.ly/AnnePlus
http://vertaisaika.fi/
http://www.valopi.fi
Lisätietoja: Suomen eOppimiskeskus Titi Tamminen (040 869 6306, etunimi.sukunimi ÄT eoppimiskeskus.fi) ja Anne Rongas (040 5181 229, gmail: rongas.anne)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti